Země ledu, ohně a větru

srpna 19, 2019

Island je jednou z mých Top 5 destinací, které jsem chtěl za svůj život navštívit. A konečně jsem se dočkal. Jelikož je zde draho a větší skupina pokryje náklady, stalo se, že nás jede 8 akorát do 2 aut. Pryč jsou ty doby, kdy se letenky přes sezonu daly sehnat za malé peníze, vyšly nás na 9 tisíc se Smart wings a za takovou cenu vám nedají ani najíst. A když už jsme u toho jídla, na Island je dovoleno dovézt pouze 3 kg na osobu. Čtenář asi pochopí, že s tímto může vyžít akorát modelka ve stáji Victoria Secret a ne Čech toužící co nejvíce ušetřit. Nakonec se nám všem podařilo propašovat nadlimit a měli jsme štěstí, že nás celníci nekontrolovali. Kontroly probíhají namátkově. 
Před cestou jsem si o Islandu zjistil mnoho věcí od lidí, co už tuto zem navštívili, ale i přesto mě dokázal i tak Island překvapit. První překvapení byla tma (přiletěli jsme kolem půlnoci v půlce srpna). Polární den se nekonal, tma byla normální jako u nás doma. A trvala až do 5 do rána. Druhým faktem, který jsem ale čekal, byla zima. Počasí hlásilo 14 stupňů, což není hrozné, ale kvůli brutálním větru, který je nekončící, spadla pocitová teplota kolem 5 stupňů. Nabalili jsme se od hlavy až k patě a užívali si dunění větru. Třetím překvapením bylo málo turistů, což možná bylo způsobeno ranním popojížděním po Golden Circle.

Ano, tzv. Zlatý kruh byl v plánu na první hodně dlouhý den. K proráklině, kde se střetávají euroasijská a americká litosférická deska, jsme dojeli ve 4 ráno. Jelikož nebylo nic vidět, schrupli jsme si na hodinu v autě, až vysvitne slunce. Pak jsme jako jediní se vydali na 2hodinovou procházku kolem průrvy a přilehlého jezera. Kolem jezera to vypadalo jak vřesoviště a skály připomínaly bloky naskládané ledabyle na sebe.
Viděli jsme i první vodopád, jehož jméno jsem si ani po několika opakování nezapamatoval. Kousek od jezera stál i kostelík v pustině a na tom místě v minulosti vznikl první parlament na světě. Vřesoviště jsme za zvuků hus opustili před 7 ráno a vyjeli ke gejzíru.
Největší tryskající gejzír se nachází v USA, tenhle tryská do výšky až 30 metrů, ale to my nezažili. Dokonce na jeden, co jsem čekal 8 minut a mrzly mi ruce s natáčení, se projevil jen jako malý prd.

Ale i přesto jsme zahlédli docela obstojné gejzíry a dokonce 2 mne polekaly. Kolem se nachází i mrtvé jezírka s průzračnou vodou a krajina kolem vypadá jak z apokalypsy, nic tam neroste, béžová země, smradlavé výpary ze země. Odebrali jsme se raději k prvnímu mocnému vodopádu Gullfos.
A Gullfoss mocný byl!
Nedá se to popsat slovy, jak voda proudila a kudy se řeka vlnila. Gullfoss znamena "zlatý vodopád" a jsou pro něj 3 legendy. První z nich a asi nejpravdivější je, že východ slunce ozařuje vodopád do zlatova, druhá je díky duze, která vzniká nad vodopádem. Tu jsme neviděli. A třetí, za mě ta správná, je o obchodníkovi, co měl hromadu zlata a část z něj hodil do vodopádu. On vodopád dřív nebyl přístupný, ale nějaká Islanďanka se tam narodila a pak tam vodila lidi a zasloužila se o to, aby i ostatní mohli zhlédnout krásu toho vodopádu. Bohužel, jak tají ledovce, a jednoho dne roztají, zmizí i tento vodopád, protože voda proudí z ledovce.

Den proudil a vše jsme stíhali ještě před polednem islandského času. Zvládli jsme projet i vyhaslý kráter, kde jsme si konečně užili bezvětří a sluníčka.
Dokonce jsem sundal i bundu. Pak už jsme se vydali do prvního kempu a užívali si krajiny kolem.
Na kempy jsme si pořídili camping card, která je pro 2 a máme 28 nocí zdarma (platit se ale musí ještě daň). Takže po 10 návštěvách by se to mělo vyplatit. Na jednoho vyjde karta na 2000 korun. První kemp byl luxusní, kuchyňka s vařičem, stoly uvnitř vytápěné místnosti. Mínusem byla jen chybějící sprcha. Postavili jsme stany, udělali večeři a už v deset večer šli spát. Jen jsme potkali Čechy, kteří nám řekli o 3 vodopádech u Golden circle, kde nikdo nebyl a romantika z nich sálala. My je ale nenašli a trochu jsme litovali. Třeba je ještě stihneme.

Noc u mě proběhla docela neklidně. Rozepíná se mi spacák, takže mě budila studená karimatka od země. Asi 4krát za noc. Do toho nás vzbudili slepice a kohout a jednou mě vzbudil sen o zneužívání nezletilé a krádeži šlechtěných růží. Ovšem vítr dul, ale my si postavili stany u stromků, takže žádné poryvy nenastaly. Jo a prý tak luxusní kemp už nebude. Máme se na co těšit.

P. S. Aplikace nepodporuje nahrávání fotek, sledujte tak instagram, facebook a ti, co nemaji, ukážu po příjezdu.

You Might Also Like

0 komentářů

Like us on Facebook

Flickr Images

Kontaktní formulář

Subscribe