Jižní vítr je krutý

srpna 27, 2019

Na úvod bych vám chtěl všem doporučit kempování. A nejen tím, co vše kempování přináší, já nalezl další výhody. Tou první je cvičení mozku proti zapomnětlivosti. Vždyť ať jdete vařit, do sprchy, na záchod či do obchodu, pokaždé musíte mít v hlavě, abyste si nic nezapomněli. Jako třeba lžíci u snídaně nebo mince do sprchy. Když jsme u té sprchy, zde vyzkoušíte akrobacii. Zejména pokud je sprcha malá a vy se musíte nějak obléct, aniž byste si namočili ponožky nebo jinou část oblečení. Stání na jedné noze bez opory už zvládám s přehledem.

Z kempu jsme vyjeli za slunečného a větrného počasí opět o 18 minut později, než bylo umluveno, ale už to vesměs neřešíme. Dokud stíháme vše, tak nás sekera netrápí. Východ ještě přislíbil další z větších vodopadů Fardagafoss, ke kterému vedla cesta podél řeky a připadal jsem si jak v krajině skřítků. Fardagafoss měl výhodu, že za ním byla jeskyně a dalo se jít i za vodopád, takže jsem si opět prolezl kamením a pak se kochal vodopádem v jeskyni. Bylo by to dobré místo na přespání, jen trochu vlhké. Vodopád nás nabyl energií a po návštěvě obchodu k dokoupení chleba, alkoholu a odeslání pohledů jsme mohli vyrazit na poslední úsek světových stran, jih.

Cesta vedla opět horami a blížili jsme se k největšímu ledovci Vatnajokul, z nějž Islanďané udělali národní park. A počasí se začalo rychle měnit, jakoby jih ukazoval, že "hezky jako na jihu" tady neplatí. Nejdřív se zvedl vítr a to tak, že jsme zahlédli v horách vodopády naopak, vítr vodu metal nahoru. Z hor se linula mlha a pokrývala hory jako vatu.
Sjeli jsme k pobřeží, kde jsme v moři zhlédli obrovské vlny narážející na břeh. A pak se rozpršelo a déšť nás provazí celou dobu. Na jihu jsme chtěli navštívit známou horu, která v mlze absolutně nebyla vidět, takže jsme jen smutně vzdychli nad fotografií na ceduli a jeli dál. Na silnici se začali objevovat auta a bylo vidět, že se dostáváme na turistická místa. Další zastávkou bylo ledovcové jezero, kde na pláži leží kusy ledu a ledovce pak plavou i v jezeře. Bohužel vše už roztálo, v jezeře plavaly kry, co ještě držely a místo bylo plné turistů. Opravdu těžké zklamání, bylo mi az smutno z toho. Ani jsem se nešel na ledovce podívat, protože to nemělo smysl, nebylo tam nic. A do toho ještě stále pršelo.

Island ukázal i svou drsnou tvář.
Nabažili jsme se krásného počasí a krajiny, takže jih minimálně mě doslova zklamává. Zatím se tedy jednalo o jihovýchod a uvidíme dále, nicméně i kdyby bylo krásně, asi bych tak nadšen jako ze západu či východu nebyl. Ale nechvalme dne před večerem. Našli jsme kemp pod ledovcem, který v mlze za celou dobu nebyl vidět. Jak pršelo a člověk byl naštvaný, nechtělo se mi ani stavit stan. Nakonec se posádka auta XY rozhodla stany nestavit a přespat v autě. Posádka XX byla odvážnější a stany postavila. Kemp měl výhodu obrovské jídelny, tam jsme strávili celý večer u piva a žolíka. Túru k ledovci naplánovanou na druhý den jsme vzdali, protože v tomto počasí by to bylo o hubu.

Noc v autě byla překvapivě docela v klidu, jen mě bolela kolena ze skrčených nohou. Celou noc moc nepršelo, ale v 5:34 nastal mordor zase, vichr cloumal autem a déšť bubnoval jak metalová kapela. Ráno jsme tak strávili vydatnou snídaní a holky sušily stany. Neklesal jsem ale na mysli a město Vík, kam jsme se chystali, sliboval jen zataženo. Takže jsme po desáté vyrazili z mordoru pryč. Ledovec, kam jsme měli vyrazit na výlet, jsme spatřili částečně schovaný v mlze.

Pak už pokračovala cesta pryč od deště a počasí se dokonce umoudřilo, takže na obloze sice visely hutné mraky, ale nepršelo. A jih ukázal i svou dobrou tvář, opět vykoukly hory zelené jak z Pána prstenů a řeky kolem odváděly vodu do moře. Navštívili jsme kaňon s protékající říčkou, kde už se naplno projevil turismus islandský. Lidí bylo všude kolem plno, šlo jim hlavně jen o fotku z vyhlídky a vůbec si nevšímali těch hor kolem. Déšť způsobil, že se tráva více zelenala a vzduch byl čerstvější, takže i to dobré přinesl. Po kaňonu, kde už zakázali vstup úplně nakonec z důvodu ochrany flory, jsme se vydali zřít Eldhraun, největší "lávové jezero" na světě.

V roce 1783 vybuchla na Islandu sopka Lakagígar a její láva vytekla na oblast 580 km2!!! Vyteklo přes 16 miliard litrů lávy a máme podezření, že ta láva vytvořila kus pevniny Islandu. Na lávě roste mech až 200 let starý a je velmi citlivý na chůzi, když na něj někdo vkročí, odumírá celá plocha. Samozřejmě jsme viděli zásahy turistů, kteří na mech chodili, a teď odumíral. Obnova trvá několik desítek let. Sama lavová plocha je zapsaná i v UNESCO.

Jinak na Islandu bydlí přes 350 tisíc lidí, z čehož 2/3 žije v Reykjaviku. A zemi loni navštívilo přes 2,3 milionu lidí. Šílenství.