Mýtické Delfy

května 31, 2022

Řecko bohužel nedisponuje velkou železniční sítí, takže doprava do Delf, kam byl můj plán, bohužel dopadla tak, že jsem si nakonec objednal denní zájezd, jelikož časově vyšel asi nejlevněji (počítám-li transakční náklady). Cestovní kancelář mi ani nenapsala, kdy se odjíždí, takže na místě odjezdu jsem čekal 45 minut, než pro mě dojel autobus. Ve skupince nás bylo cca 35 a naše průvodkyně se jmenovala Marjana. Musím říci, že ona byla velké plus celého zájezdu.

Během cesty jsme zastavili u motorestu, kam se nahrnuly davy z dalších 2 busů, takže koupit si kafe stihli jen ti nejrychlejší. Ja doběhl na kus vzdálenou benzinku, kde kafe bohužel neměli, takže jsem se spokojil jen s kávou v plechovce. Nicméně účastníci zájezdu mě opět šokovali, že nejen nakoupili kafe, ale taky jídlo a suvenýry. Proč?! Pak se vyjelo do Delf. Cesta vedla strmě nahoru a kolem se rozprostíraly hory a já dostával stendhalitidu. Hory byly podobné těm kretským, serpentini tak velké ale nebyly.

O Delfách nám toho průvodkyně řekla skutečně dost, něco jsem už i věděl (například jak pracovaly Pythie, jak byla dvojznačná proroctví apod.).

Průvodkyně byla hodně ukecaná a vykládala v podstatě ke všemu něco, co jsme viděli. Například v pohoří Parnas, kde se nacházejí Delfy, jsou oblíbená lyžařská střediska, kde si lidi staví malé chatky a vždycky na zimu sem jezdí lyžovat. Chajdy vypadaly docela hezky, je tam vše, co potřebují. Dále nám prozradila i něco k Athénám, jaké památky navštívit, jaká slova jsou z řečtiny - třeba gymnastika od slova krasné tělo a ve starověku byly mužské sochy vždy nahé a ženské zahalené. A jak poznáte řeckou sochu od římské? Má vystrčenou pravou nohu víc, u římské to je naopak. 

Nejdříve jsme navštívili staré Delfy, kde jsem si vzpomněl na Assassina Odyssey, co hraju a musím říct, že mi to až vyrazilo dech, jak to bylo přesné ve hře a dle skutečnosti (tedy půdorysem). 

Dole se nachazely sochy vítězů olympijských her či sochy darované. Samozřejmě už tam žádná nestála, poznat to šlo dle děr od noh. Sochy byly rozkradeny do soukromých sbírek nebo zniceny. Pod sochama byly první grafity, slovo je z řečtiny grafein a znamená psát. Delfy jsou dále považovány za střed /pupek světa. To prý Zeus hodil jeden kámen na místo, kde stojí Delfy, a určil je jako střed světa. Kámen nám průvodkyně i ukázala. Pak jsme viděli polygonovou zeď (či tak nějak podobně), která je tvořena zaoblenými kameny, které do sebe přesně zapadají. Nikdo neví, jakým nástrojem se ty kameny opracovávaly... Záhada nebyla nikdy vyřešena...

Největší prostor tvořil Apollonův chrám, kterému Delfy byly celé zasvěceny. Kult Apollona byl převzat tím, že Apollon zabil hada Pythona, který měl zabít jeho matku, než jej porodila. Apollon jej však přemohl a tím byl v Delfách nastolen patriarchát. Ony Delfy fungovaly i před tím, dříve tam byl však matriarchat, kult matky Gaiy, Země...slovo Delfy totiž znamená děloha. Řekové však udělali z Delf mystické místo pro věštby. A ty se pak staly prestižním místem. Hodně staveb zde bylo postaveno jako dar od různých měst a ostrovů. Nosily se zde poklady a když pokladnice už byly přeplněné, poklady prostě byly naskládany vedle budov. Nahoře nad chrámem byl amfiteátr a když se šlo ještě výš, byl tam stadion. A tak byl v Řecku i brána důležitost. Jako nejméně důležité bylo bráno náboženství, druhý stupeň bylo umění a třetí, nejdůležitější, bylo tělesné zdraví, krása těla. Asi proto se říká ve zdravém těle, zdravý duch. U amfiteátru jsme dostali i rozchod a já se vydal ke stadionu a zpracovával informace, co jsem se dozvěděl. Trošku mě rozčilovala americká omladina, která jen plkala a dle mého neměli ani ponětí, kde jsou.

Všiml jsem si, že když člověk vypne o čem si ti Američani povídají, pak to zní jak slepice v kurníku. Samé yeaaah just just like ehm jee oh just you know...

Z Delf jsme zavítali ještě do muzea, kde už jsem ten tok informací moc nepobíral, bylo jich prostě moc. Viděli jsme sochy, které se našly ve vykopávkách jako vítěze z olympiády, sfingu, část soch z chrámu apod. Jediné, co mě překvapilo, že zde byla Apolonova podobizna s tou tečkou 3.oka mezi očima. Takže vliv z východu... Apollon je možná předobraz Shivy??!!!! Nebo naopak?

Po návštěvě muzea chtěli nějaké Němky nakoupit suvenýry, ale průvodkyně to nedovolila, takže Němky se při posledním výkladu sebraly a šly se podívat do obchodu. Šel jsem s nimi, ale v obchodě nebylo nic. Bohužel žádná magnetka z Delf není. Následně se pak jelo na oběd a to mě zájezd naštval. 18 lidí si oběd neobjednalo, takže jsem čekal, že 17 se nají a my budeme mít rozchod. Omyl! I nás nahnali do restaurace a nechali nás tam sedět, ať si něco objednáme. Psychologie pudů je skutečně krutá věc, když má člověk hlad...já si dal jen kafe, ale holt téměř všichni si něco na jídlo dali. Já měl v buse sendviče. Bohužel byl zavřen. Po obědě, kde hodně jídla vypadalo na tu cenu velmi obyčejně (prý restaurace, kde byli i američtí prezidenti) jsme se ještě odebrali na dolní místo Delf, kde právě Apollon zabil Pythona a kde stál kus jedné z mála kruhovité stavby, jež se moc v Řecku nestavila.

Theon či tak a stavby kolem byly zničeny bohužel zemětřesením, balvany, co se skutálely ze skal. Tak dopadly i Delfy. A poslední zastávkou, přesně jak účastníci zájezdu, byl foto shoot vesnice Achareva, která mi připomněla horské vísky na Krétě. Vyfotit a do busu do Athén.

Delfy byly krásné, určitě doporučuji je jednou navštívit. Člověk si může říci, že je to jen hromada sutin a může být jako ten tupý Američan. Pro mě to byl ale splněný sen, kdy jsem si mohl projít místo, které v 9.století před naším letopočtem patřilo ke středu světa. 

You Might Also Like

0 komentářů

Like us on Facebook

Flickr Images

Kontaktní formulář

Subscribe